گفتگوها و سخنرانی ها

راهی جز اعتماد به خدا و قوی تر شدن نداریم.

به گزارش روابط عمومی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عزیز نجف پور آقابیگلو، ریاست واحد الکترونیکی، در نشست «بررسی ابعاد عملیات طوفان الاقصی» که به مناسبت انجام این عملیات غرور آفرین و نیز بمباران وحشیانه بیمارستان المعمدانی با هدف بررسی ابعاد این رویدادها و تحلیل عواقب آنها در تعاملات سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه و جهان اسلام به میزبانی کانون دانشجویی ایثار واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر مرتضی شیرودی، استاد علوم سیاسی و دکتر حسین اسلامی، استاد اقتصاد و مدیریت مالی، به صورت برخط امروز چهارشنبه ۲۶مهر ماه ساعت ۱۰ برگزار شد، ضمن تسلیت این ضایعه و جنایت بزرگ گفت: در طی دهه های گذشته این جنایت بارها در منطقه فلسطین انجام شده و ما دیروز برای چندمین بار به طور برجسته اوج جنایتکاری و خباثت این رژیم جعلی و پشتیبانان آن را دیدیم.

ایشان به تشریح سه جریان دخیل در جنایت در فلسطین پرداخت و افزود: ما در عاملین جنایات فلسطین، مسامحتا با سه جریان مواجه هستیم. جریان نخست، صهیونیست هایی هستند که بدون کوچکترین رحم و خوی انسانی، هر کاری که در مسیر اهداف دنیایی و قدرت و مصالح دنیایی خود لازم بدانند، انجام می دهند. جریانی که هم جنایتکار است هم بر اساس آموزه های منحرف شده آیین یهودیت سعی می کند تصویری غیر واقع از آن ارائه دهد که بخشی بزرگ از یهودیان دنیا هم با این روندی که توسط صهیونیست‌ها در اسرائیل شکل گرفته است، مخالف هستند.در عرف امروزِ دنیای غرب، هرگونه جنایت یا برخورد نظامی با غیر نظامیان اعم از زنان، کودکان و بیماران، مصداق جنایت جنگی به حساب می آید، گاهی ممکن است اشتباه یا شیطنت نظامی و به صورت مخفیانه رخ دهد که آن هم در دنیای امروز محل نزاع است و دنیا علیه آن در حال موضع گیری است.اما در مورد اسرائیل این گونه نیست. واقعیت این است که حاخام های صادر کننده فتواهایشان به صراحت از کشتار زنان و کودکان هم در ایران باستان و هم تجویز آن در دنیای جدید حرف می زنند و از طرف دیگر خبرنگارشان دیروز به صراحت می گوید که افزایش تلفات غیرنظامیان به طبع تاثیراتی در منازعات سیاسی و قدرت در محل منازعه خواهد داشت؛ چنانچه می بینیم، این موضع اصلا قابل فهم، تحمل و تصور نیست.  جریان دوم، جریان کشورهای غربی است که به جد پشتیبان اسرائیل هستند و رژیم صهیونیستی یک مهره سیاسی و نظامی در منطقه برای تأمین منافع غرب است که البته این رژیم منحوس، منافع خودشان را هم دارند که طبق عرف و ادبیات خودشان پیگیر آن هم هستند. واقعیت این است که ما اکنون، در عین حال که نظاره گر عمق جنایتکاری و حیوان‌منشی اسرائیل هستیم، صورت واقعی دنیای غرب را که امروز ادعای راهبری تمدن بشری را دارد و تمام کشورهای دنیا را به دنبال خود می کشاند تا به قول خودش آنها را مدرن کند و از لیبرال دموکراسی در دنیا حرف می زند و همچنین حمایت صریح این هژمونی جهانی از اسرائیل جنایتکار و تک تک جنایتهایش را نیز مشاهده می کنیم. ما در نقد مبانی دنیای مدرن همیشه گفته ایم که وقتی به نام عقلانیت و به اسم انسانِ‌خودبنیاد، از دین عبور می‌شود و به فاهمه صِرف بشری اتکا می شود، به دنبال آن با وجوهی از انحرافات بنیادین مواجه می شویم که یکی از تجلیات آن همین فاجعه ای است که امروز در حال مشاهده آن هستیم. فاجعه ای که از قبل نیز شاهد نمونه های آن بوده ایم. جنگ‌های اول و دوم جهانی را که بیش از چندصد میلیون انسان در خلال آن کشته شدند، مسلمانان و کشورهای جهان سوم ایجاد نکردند، بلکه همان مدعیان تمدن امروزی، بانیان آن بودند و می توان رگه های آن را در مبانی نظری تمدن غرب جست‌‌جو کرد. امروز این اتفاقات ما را به بررسی مجدد مبانی و ارزش‌ها و مسیر تمدنی مدرن توجه می دهد که دوباره آنها را با رویکردی انتقادی بررسی کنیم و ببینیم که آیا وعده تمدن مدرن مبنی بر ایجاد بهشت و آتوپیای زمینی وعده ای درست و قابل تحقق است؟ و اصلا در واقع چه شده است؟ شما هر جای دنیا چرخ می زنید اگر ذره ای منافع غرب به خطر بیفتد با وحشیانه ترین و البته موذیانه ترین روش های ممکن سعی می کنند اهداف خود را تامین کنند. تا دیروز که بحث جریان آزاد اطلاعات لقلقه زبان تمام منادیان و غمخواران بزرگ جامعه بشری در جهان بود و تابعان وطنی شان به کرّات آن را تکرار می کردند، الان چه شده است که به طور متحد تلگرام، واتس اپ، توییتر و تمام گروه متا، پیام های حماس را سانسور و از روی پلتفرم های خود حذف می کنند و اجازه می دهند که جریان اسرائیلی، آمریکایی و غربی، یک طرفه از اتفاقی که در غزه در حال رخ دادن است روایت کنند؟ مگر قرار نبود جریان آزاد اطلاعات باشد؟ عرض من این است که ما با یک دروغ سیستماتیک بسیار بزرگ در دنیا مواجه هستیم و در این اتفاق، این دروغ در حال فاش شدن است. و عرض خواهم کرد که چکار باید انجام دهیم. محور سوم، مسلمانان بخصوص حاکمان مسلمانی هستند که به مسلمانی خود پایبند نیستند و یا غفلت، آنها را گرفته یا خیانت می کنند و رفتارهای منافقانه یا منفعلانه از خود بروز می دهند. به قول مرحوم امام خمینی اگر هر کدام از مسلمانان یک سطل آب می ریختند، الان اسرائیل را آب برده بود. از یک طرف رئیس جمهور ترکیه این اتفاق را محکوم می کند و از طرف دیگر کشتی حامل ده ها تن مواد غذایی را به اسرائیل می فرستد تا خدای ناکرده اینها دچار گرسنگی و آزار و اذیت نشوند، و این نمونه ای از رفتار منافقانه است. مشکل بعدی که با آن مواجه هستیم، عدم اجماع میان حاکمان جهان اسلام و متعاقبا عدم اهتمام آنان است که مورد انتقاد توده مردم مسلمان جهان است. حقیقت این است که رفتارهای اسرائیل موجب افشاء خط نفاق و عدم تقید به چهارچوب دین می شود. واقعیت این است که بالاخره باید در قبال این جنایتی که علیه برادران، خواهران، کودکان و فرزندان ما در فلسطین رخ می دهد، موضع گرفت و بالاتر از آن اقدام عملی کرد و لازم است که حتما عاقلانه، هوشمندانه آن را مورد واکاوی و اقدام قرار داد.  

دکتر نجف پور  سپس به بیان راهکار پرداخت و گفت: این واقعیت ها که عرض کردم نشان می دهد که ما هیچ راهی جز ۱- اعتماد به خدا و ۲- قوی شدن نداریم. اعتماد به خداوند که به طبع، نتیجه ایمان مومنان به وعده های الهی است و قوی شدن و جهان اسلام قوی؛ گفتمانی است که امروز باید در میان ما حاکم شود. جهان اسلام، توده های مردم، حکومت ها و مشخصا جریان شیعی که اکنون جریانی پیشرو در توسعه روشمند و عاقلانه و قدرتمند شدن جهان اسلام است، باید نقشش را به صورت بهینه در عرصه های مختلف حکمرانی ایفا کند.

ایشان در پایان با تسلیت مجدد، از تجمعی که قرار است امروز بعداز ظهر در میدان انقلاب شکل بگیرد خبر داد و به نمایندگی از هیئت رئیسه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، از تمام دانشجویان، استادان، متفکران، دغدغه مندان برای شرکت در این تجمع دعوت به عمل آورد.

حاج قاسم سلیمانی یکی از فرزندان مکتب امام خمینی (ره) است

دکتر عزیز نجف پور آقابیگلو در سمینار تداوم مکتب سلیمانی که بعد از ظهر امروز در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، بیان کرد: این مراسم برای مرور مکتب حاج قاسم و مسیری که طی شد و نحوه تداوم مسیر سردار شهید منعقد شده است. بعد از عصر روشنگری که با شعار اتکا  بر عقل خودبنیاد نقاد شروع شد، شاهد به حاشیه رانده شدن دین از تمام ساحات زندگی هستیم و ارتباط آسمان و زمین منقطع می شود و بدین ترتیب تمدن مدرن به وجود می آید. این تمدن با کمک علم و فناوری جدید اقدام به ساختارسازی و جامعه پردازی کرده و طی چند قرن در تمامی کره خاکی توسعه پیدا میکند و تمام جوامع را به صورت سخت و نرم فتح میکند. گشایش در زمین و فروبستگی در آسمان رهاورد این تمدن جدید است. ولی این شعار گشایش در زمین، در فرایند تعارض منافع فیمابین جهان خواران بر سر تصاحب قدرت و منفعت اختلاف با تعارضات و اختلافات بسیاری مواجه شد و اوج آن در جنگ های جهانی اول و دوم بود که صدها میلیون نفر را به کام مرگ کشاند و خرابی ها و ویرانی های فراوانی را حاصل کردد. فرایند دیگر دنیای مدرن، ظلم سیستماتیک و استثمار ملت ها و جوامع دیگر به موازات در دنیای مدرن ایجاد شد و منابع انسانی و طبیعی کشورهای دیگر را به تارج برد.

وی افزود: شعار گشایش در زمین در عمل با بن بست خورد و دنیایی شکل گرفت که دین در آن کمرنگ شد و رو به خاموشی گرایید. در کشورهای اسلامی و ایران هم همین روال را داشتیم روند مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به سرعت در حال انجام بود و بنا بود که ایران مدرن بر اساس فرهنگ و تمدن مدرن بازمعماری شود و البته به عنوان یکی از حلقه ها و چرخ دنده های استعمار. در این اثنا در منطقه ای که قرار بود جزیره ثبات غرب باشد و با با اجرای 6 برنامه توسعه، به یک کشور غربی تبدیل شود، به ناگاه حرکت و درخششی از جنس توحید انجام شد که در فرهنگ غرب جدید حرکتی بدیع، جدید و ناشناخته به حساب می امد. حرکت و مکتبی که به ظلم و بی عدالتی و فساد غرب معترض بود. مکتب خمینی به دنبال احیای دین در عصر جدید بود و توحید، عدالت و آزادی را تواما مطالبه می‌کرد و در مقابل ظلم و فساد موضعی انتقادی و تقابلی داشت. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران از ابتدا مورد خشم و غضب جهان خواران عالم قرار گرفت.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مکتب خمینی به اعلا درجه به دنبال تحقق صلح و عدالت بود و بر ظالمان می تازید و از مظلومان دفاع می کرد. حاج قاسم سلیمانی هم یکی از فرزندان مکتب خمینی است که به عنوان یک سرباز در سطح کشور و منطقه نقش ایفا کرده است. حاج قاسم سلیمانی در ذیل مکتب امام روح الله، سعی می کند بازوان جریان سلطه را در منطقه محدود کند و با مشارکت هماهنگ کردن قشرهای مختلف ادیان و مذاهب منطقه، با ایادی شیطان و ظلم مقابله کند. حاج قاسم در عرصه میدان تجلی ای از اخلاق، تعهد، کارآمدی و تلاش است. راز کارآمدی  و توانایی حاج قاسم در عرصه میدان را باید در عهدی جستجو کرد که با خداوند بسته و نیت خیری است که به واسطه توحید و ایمان دست یافته است و تلاش می کند درهر نفس و قدم در مسیر رضایت الهی قرار گیرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حاج قاسم یکی از شهدای مکتبی است که پیامبران آن را طی تاریخ سیر داده اند و نه اولین شهید است و آخرین شهید هم نخواهد بود و البته نه اولین قهرمان و آخرین هم نخواهد بود.

وی افزود ما در مراسم های  بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی به دنبال این موضوع هستیم که چگونه می توان نقش و وظیفه خود را در این عصر برای توسعه، عدالت، توحید، دین و مقابله با ظالمان، مستکبران و استعمارگران به درستی ایفا کنیم. در جامعه هر کسی نقشی دارد، وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان علاوه بر بازخوانی روح مکتب حاج قاسم، به بررسی و واکاوی وظیفه و رسالت تخصصی آنها در عرصه اجتماعی است. دانشگاه در جهان اسلام و ایران امروز باید وظیفه خطیر خود برای توسعه، دین، عدالت، اخلاق و صلح واقعی را بشناسد و اقدام کند. منظورم از صلح واقعی صلحی پایدار است که حق همه به درستی تامین شده باشد. مصالحه با ظالمی که تمام ساحات رفاهی و زیستی انسان را مورد تعرض قرار داده، صلح زرد است. ولی مکتب حاج قاسم به دنبال صلح سرخ است که همان مقاومت است. صلح و آرامش در دنیایی که مالامال از جریانهای قدرت طلب و ظالم زورگو است بدون مقاومت حاصل نمیشود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای آرامش مسلمانان و مستضعفان عالم، راهی به جز مقاومت در برابر ظالمان و مستکبران نمی بیند.

نجف پور ادامه داد: این مراسم تجدید عهدی با سردار شهید برای ادامه و تداوم مکتب شهید سلیمانی است. در این مسیر هر قشر و صنفی وظیفه و ماموریت خودش را دارد و نقش و کارکرد دانشگاهیان تولید اندیشه و علم و نرم افزار برای تقویت فرآیند مقاومت و پیشرفت اسلامی جوامع اسلامی است.

در پایان وی افزود:

واحد الکترونیکی دانشگاه به دنبال گفتگو، هم اندیشی و تعامل نخبگان و استادان جهان اسلام برای ارتقای مقاومت و تولید علم و نرم افزار و سیاست برای پیشرفت جوامع جهان اسلامی است و در این مسیر از همکاری و تعامل با همه نخبگان، پژوهشگران و دانشگاهیان در جوامع اسلامی استقبال می نماید و برای همین منظور در حال راه اندازی دبیرخانه دائمی همکاری علمی و فناوری نخبگان جهان اسلام هستیم.

سلسله نشست های علمی نظام اسلامی و مسئولیت اجتماعی با توجه به مسائل و وقایع اخیر