پیاده سازی حکمرانی فضای مجازی، ضرورت امروز کشور

بخش اول: فضای مجازی ذاتا برای کنترل و حکمرانی ایجاد شده است

فضای مجازی در جامعه ما درست فهم نشده است. مقصر اصلی این مشکل هم محافل علمی ما هستند که ترجمه و معرفی درستی از آن انجام نداده اند.

فضای مجازی معادل دو عبارت انگلیسی: #Virtualspace و #Cyberspace

  • امر Virtual یعنی چیزی که “تقریبا واقعی” است نه غیرواقعی
  • امر Cyber هم ریشه یونانی دارد که به معنای فرمانروایی و سکانداری

مجاز در ترمینولوژی فلسفی و عرفانی ایرانی مقابل حقیقت و واقعیت است

ولی Virtualspace و Cyberspace فضایی واقعی هستند.

فضای مجازی یک جامعه است، فلذا عرصه حکمرانی و قدرت است و هم ابزار اعمال و قدرت و حکمرانی و با فضای مجازی دنیا را کنترل میکنند چرا که اصلا برای کنترل ساخته شده است.

ما شاهد افسانه آزادی و دموکراسی در فضای مجازی هستیم.

ما امروزه تجلی تام #حکمرانی_فضای_مجازی غربی ها را در داخل کشور می بینیم.

به همان میزان که کاربر قدرتمند شده، ساختار اجتماعی مجازی و حکمرانان آن به مراتب قدرتمندتر شده اند فلذا کاربر برخلاف کامن سنسی که دارد، اسیرتر شده است.

الگوریتم های ارتباطی پلتفرم ها، ارتباطات کاربران را هدایت می کنند و هوش مصنوعی رفتار کاربر و جامعه را رصد و تحلیل می کند و پیشنهاد محتوای جهت دار می دهد.

علت بالا رفتن دقت و نقطه زنی رسانه ها و نهادهای امنیتی غربی را در همین نکته باید جستجو کرد.

 

 

بخش دوم: “بیسوادی و منافع قبیله ای مسوولان زمینه ساز استعمار مجازی ایران شده است “

تجربه تلخ استعمار را باید مرور کرد. استعمار در اختلافات بین مردم و حاکمان محلی ورود کرده و با ارائه خدمات ارزان و خوب به مردم،  به مرور شکاف بین مردم و حاکمیت محلی را تشدید کرده و در نهایت خود را حاکم کرده اند و از آن روز به بعد چهره استعماری خودشان را نشان داده و تبدیل به اختاپوس می شدند.

در عرصه #فضای_مجازی هم شبیه این اتفاق در حال رخ دادن است.  امروز سرزمین مجازی ما در استعمار آمریکایی هاست.

در حال حاضر حاکمان و استعمارگران سرزمین مجازی ما، هر محتوایی که به مذاقشان خوش نیاید سانسور کرده و یا از روی صفحات شخصی ما حذف می کنند. نرم افزارهایی که توسط فرزندان این مردم تولید شده را از روی گوشی من ایرانی حذف میکنند.

انقلاب اسلامی که سه شعار اصلی اش استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است در فضای مجازی به محاق رفته و اول مقصر آن هم مسوولان کشور هستند. یک عده ای از مسوولان هم به جای تامین حق طبیعی مردم یعنی فضای مجازی آزاد مستقل و سالم جامعه ایرانی و ارایه برنامه اثباتی برای احقاق این حق، تنها مساله شان شده رفع فیلترینگ چند پلتفرم خارجی که امنیت ملی ما را شدیدا تهدید کرده اند. این خبط بزرگ دلیلی جز ناکارآمدی و کوتاهی و بعضا نفوذ در ارکان نظام ندارد.

مردم آزادی و حفظ حریم خصوصی و زیست سالم در فضای مجازی را مطالبه دارند و پاسخ بدین مطالبه وظیفه حاکمیت و مسوولان است.

بخش سوم: “پیاده سازی حکمرانی فضای مجازی، ضرورت امروز جامعه ایرانی”
به احترام خون هایی که دیروز توسط اغتشاشگران و تروریست ها در #ایذه و اصفهان و … بر زمین ریخته شد.
در مواجهه با اغتشاشات اخیر ما سه لایه را باید از هم تفکیک کنیم:
1- لایه اعتراضی توده مردم به اشکالات و ایرادات نظام که در فرآیندی طبیعی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی اعتراض دارند و ما همیشه در وضعیت انتقادی هستیم چرا که همیشه با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی نکته مهم این است که توده مردم در نهایت مصالح و امنیت ملی شان را فدای انتقادات و اعتراضات بخشی نکرده و نخواهند کرد.
2- لایه اغتشاش گر که فهم روشنی از مطالبه اثباتی ندارند و کارشان صرفا خرابکاری است و این جماعت به دلیل توسعه ناهنجار فضای مجازی و متعاقبا بمباران رسانه ای جریان سلطه به عناد با حاکمیت و توده مردم رسیده اند.
3- لایه عناصر امنیتی خارجی که هدفشان سوریه سازی ایران است و در تلاش هستند تا همان سناریو را عینا در ایران اجرا کنند.

حال چکار باید کرد؟
ما سریعا باید نظام حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی را  طراحی و پیاده سازی کنیم. برای این کار چند ضرورت باید تامین شود:
1- باید سواد حکمرانی فضای مجازی مسوولان کشور اعم از وزرا و نمایندگان و … افزایش یابد.
2- جریان های سیاسی و مدیریتی دعواها و رقابتهای قبیله ای شان را وارد عرصه مصالح ملی که حکمرانی فضای مجازی یکی از مصادیق آن است نکنند.
3- فعالیت پلتفرم های خارجی در داخل کشور باید قانونمند شود و تابع مقررات کشور باشند و طبعا تا زمانی که مقررات کشور را نپذیرفته اند نمی توانند وارد کشور شوند.
4- توسعه پلتفرم های داخلی برای ارایه خدمات مطلوب جامعه ایرانی با بیشترین کیفیت و کمترین هزینه.

بخش چهارم: “آینده سایبری-فیزیکی ایران چیست؟”
کشورهای پیشرو آینده نزدیک سایبری فیزیکی شان را ترسیم کرده و سیاست ها، اقدامات و گام بندی شان را  نیز مشخص کرده اند.
مثلا ژاپن جامعه5 (socity5) را طرح کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کلانی از سطح کاربر تا نهادهای آموزش عالی انجام داده است؛ همچنین اتحادیه اروپا از industry4 و چین از اینترنت پلاس حرف میزنند.
ولی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک اشاره مبتذل به فضای مجازی شده است!
این بی توجهی مخاطرات امنیتی و اجتماعی را در پی می آورد که نمونه اش همین حادثه تروریستی #ایذه بود و فردا هم فرزندان ما دیگر ما را نخواهند شناخت چرا که در دنیای سایبری فیزیکی دیگران بزرگ شده، آموزش دیده و  تربیت می شوند.
ضرورت دارد که آینده سایبری فیزیکی ایران اسلامی در دنیای جدید ترسیم شود و بر اساس آن تقسیم کار ملی با گام بندی مشخص انجام شود.

به جای فرافکنی، بفرمایید برنامه اثباتی تان برای تامین فضای مجازی تراز جامعه ایرانی چیست؟
متاسفانه برخی  نماینده گان مجلس به جای ارائه طرح اثباتی جهت تامین فضای مجازی آزاد و سالم و امن جامعه ایرانی، ظاهرا مساله شان فقط به رفع فیلترینگ  اینستاگرام و واتسآپ متمرکز شده و فریبکارانه اذهان مردم را از مطالبه حق طبیعی شان غافل کرده و در این شوآف به دنبال جلب آرای انتخاباتی هستند. فیلترینگ و یا رفع  فیلترینگ کار آسانی است ولی کار اثباتی برای تامین نیاز و حق طبیعی مردم کار و تلاش و مسوولیت پذیر ی میطلبد که آقایان نمیخواهند زیر بار آن بروند. مجلس شورای اسلامی به ظاهر اصولگرا و انقلابی، برای تامین حق طبیعی  مردم مبنی بر فضای مجازی آزاد و سالم و با کیفیت و واجد امنیت چه کرده است؟
حاکمیت وظیفه دارد بستر زیست مجازی مردم را با تامین توامان آزادی، سلامت، امنیت اجتماعی و حریم خصوصی و با امکان ارتباط با تمام دنیا با بهترین کیفیت و کمترین هزینه مهیا کند و این با به اسارت و گروگان فرستادن مردم روی پلتفرمهای خارجی فرق ماهوی دارد.فیلرتینگ دو پلتفرم خارجی که امنیت ملی کشور را مورد تعرض قرار داده اند راهکار موقت نظام و از سرلاعلاجی بوده است.

برای مشاهده کامل این برنامه اینجا کلیک کنید